Výchova ke zdraví

logo

Info

vzp2

Ostatní

Hluk

Hluk je jeden z rizikových faktorů, který nepříznivě ovlivňuje zdraví člověka a kvalitu jeho života. Hluk může nejen vyvolat poškození sluchu, ale při chronickém působení vyvolat i další onemocnění. Poškození organismu vyvolávají i zvuky, které jsou nám příjemné a které chceme poslouchat, přesahují li určitou úroveň hlasitosti. Ztráta sluchu může být způsobena jakýmkoliv hlasitým zvukem, tedy i reprodukovanou či živou hudbou.

Časté působení hluku ovlivňuje nervovou činnost člověka, snižuje kvalitu spánku a oslabuje imunitu. Dlouhodobě působící hluk  zvyšuje krevní tlak a může vyvolávat poruchy zažívání (vliv hluku na neurovegetativní systém).

Je ztráta sluchu trvalá?

Ztráta může být dočasná nebo trvalá. Dočasná ztráta sluchu, např. akustické trauma, je poškození, ke kterému dojde krátkodobým silným zvukem. Trvalá ztráta sluchu začíná na frekvenci 4 000 Hz a je způsobena ztrátou vzrušivosti vláskových buněk vnitřního ucha. Úroveň hluchoty 4000 Hz se může rozšiřovat nebo zůstat na této hladině frekvence zvuku, záleží na dalších faktorech. Ztráta sluchu je trvalá a neléčitelná!

Jaká hlasitost je riziko pro poškození sluchu?

Čím je úroveň hlasitosti silnější a čím déle hluk působí, tím se riziko poškození sluchu zvyšuje. Např. je sluch ohrožen, budeme-li vystaveni hladině 100 decibelů po 2 hodiny nebo 90 decibelům 20 hodin.

Jaká je hladina zvuku mluvené řeči?

Člověk je schopen vydat zvuk v rozmezí frekvence 300-3000 Hz. Změnu je schopen člověk poznat v rozsahu 5 dB a vyšší.

První známky hluchoty nejsou běžně patrné, neboť člověk ztrácí schopnost slyšet frekvenci 4000 Hz. Tato úroveň hluchoty se může rozšiřovat nebo zůstat na této hladině frekvence zvuku, záleží na dalších faktorech.

Mohu si nějak otestovat, zda mám sluch poškozen?

Vyzkoušejte poslední bílou klávesu na piánu, pokud ji slyšíte, je Váš sluch v pořádku.

Jaká je bezpečná hlasitost poslechu hudby?

Optimální hladina hlasitosti při poslechu z domácího reproduktoru je do 85 dB. Příspustná hladina elektronicky zesilované hudby při společenské zábavě je max. 95 dB, při koncertech 100 dB.

Jak ochránit sluch?

  1. Regulujte hlasitost televize, rozhlasu a poud možno všeho, co vyrábí zvuky
  2. Při nákupu spotřebičů zjišťujte paramatry hlučnosti
  3. Snažte se vyhýbat hlučným místům, nenavštěvujte je denně! Působení hluku v průběhu dne se sčítá!
  4. Posloucháte-li přehrávač a používáte-li při tom sluchátka, dejte přednost těm, které se nevkládají do uší, ale která uši obalují - jsou bezpečnější!
  5. Nevyrábějte "hlukový" smog"- omezujte nebo tiště vše, co vyrábí zbytečné zvuky
  6. Zdržujte se dále od zdrojů zvuku (reproduktory)
  7. Uvědomte si, že vliv některých návykových látek může otupit nepříjemné hladiny hluku, bolest a tím i podcenit riziko
  8. Nepotlačujte únavu, únava zvyšuje riziko poškození a je dobrým varovným signálem
  9. Pobýváte -li v hlučném prostředí, dopřejte si přestávky v tichém prostředí

Edukační materiály o hluku:

Hluk Kolem nás, sami sobě popravčími

Autoři: PhDr Zdeňka Žídková, Mgr. Alena Neumanová, MUDr. Pavla Vokřínková

recenze: MUDr. Pavla Floriálnová, klinika LOGO, Brno

Materiál vydal Zdravotní ústav se sídlem v Brně v rámci projektu podpory zdraví MZ ČR v roce 2005.


Ke stažení

- informace o kampani, která proběhla v roce 2005 se zaměřením na pracovní prostředí, obsahuje "desatero doporučení"

- odborný článek prim. MUDr. Karla Nešpora, CSc. (DOC), obsahuje informace o riziku hluku pro duševní  zdraví i tělesné zdraví, odkazy na odbornou literaturu, internetové zdroje.

© 2009 vychovakezdravi.cz | všechna práva vyhrazena | tvorba www & design: mi-ma.cz
ministerstvo zdravotnictví pk vzp

Vyhledávání