Výchova ke zdraví

logo

Info

vzp2

Pohyb

Edukační materiály

Obsah této stránky:


Správná jízda na kole, správné plavání


Cvičení pro předškolní děti - "Jak šly děti do ZOO"

- cvičební ukázky doprovázené vyprávěním o zvířátkách, které pak děti napodobují. Obsahuje cviky z dětské jógy, několik cviků na balančních míčích, rozcvičky, nácvik správného dýchání a hlavně motivaci ke cvičení (hra na mrštná zvířátka). Zdroj.: SZÚ

Metodika k nácviku správného dýchání a správného držení těla u mladších dětí.

- publikace "Pohádka o lokomotivě Mašince"
Zdroj: SZÚ

Líný princ

Krátká výchovná pohádka pro předškolní a mladší školní děti se zdůrazněním významu pohybu, doplněná o otázky pro děti k navození tématické diskuse, fixaci poznatků a doplnění informací pro děti.
Zdroj: SZÚ


Cvičení při bolestech zad

Letáček Vám nabídne některé zásady než začnete cvičit a především 11 druhů kreslených cviků dv domácnosti i cviky na pracovišti. Autor: MUDr. Sylva Gilbertová, CSc., Mgr. Broňa Hudečková, SZÚ,1998)

Jak předcházet bolesti zad

Sestava 18 cviků vyobrazena fotografiemi a deseti zásadami, aby záda nebolela.
Zdroj: Zdravotní ústav se sídlem v Pardubicích (2006)

 

Co dělat když bolí záda?

autor: MUDr. Jan Calta-odborník v oboru fyziatrie, balneologie a léčebné rehabilitace, vydal FNKV Praha ve spolupráci s VZP (1999). V publikaci o 13 stranách se dozvíte odpovědi na nejčastější otázky.

 


Cvičení při plochých nohách

Leták s ukázkami cviků pro všechny věkové kategorie.
Zdroj: SZÚ

2. vydání,Praha 2002 - Cvičení při plochých nohách- ke stažení v pdf.

Aktualizováno 3.3. 2014

Chceme mít zdravé a pěkné nohy

Edukační materiál vztahující se k plochým nohám zahrnuje základní informace o správně volené obuvi a péči o nohy. Stručně textem doplněným ilustracemi navádí čtenáře ke správné masáži nohou a ke cvičení připlochých nohách.

Materiál vydalo dnes již neexistující Národní centrum podpory zdraví v r. 1992 jako 2. neprodejný výtisk. Edukaci máte možnost si zde stáhnout v pdf.formátu -Chceme mít zdravé a pěkné nohy.

Vloženo 3. 3. 2014

 


Cvičení pro děti při vadném držení těla

35 tipů kreslených cviků, rady a doporučení k prevenci či kompenzaci vadného držení těla nejen pro děti.
Zdroj: SZÚ

Cvičení pro děti při vadném držení těla

Fotografiemi doplněná doporučení a způsoby cvičení pro prevenci či kompenzaci vadného držení těla nejen u dětí.
Zdroj: SZÚ

Pohyb – základní součást a znak života

Oboustranný poutavý leták vhodný na každou nástěnku a pro každou příležitost s konkrétními doporučeními pro běžný život.
Zdroj: SZÚ

Jak zlepšit zdraví dítěte pohybem

Kompletní rozsáhlá příručka plná nákresů, tipů, cviků a her pro děti trpící řadou nemocí, které lze příznivě ovlivnit cíleným a správně prováděným pohybem. Praktický rádce a pomocník nejenom rodičů, ale i učitelů, instruktorů, výchovných pracovníků a pořadatelů ozdravných či léčebných pobytů.
Zdroj: VZP

Stáhnout v pdf.

 

 


Jak vybírat dětskou obuv aneb prevence vad pohybového aparátu

Dítě udělá za den 18-20 000 tisíc kroků, proto bychom měli vědět, čím se řídit při výběru obuvi pro dítě, abychom neuváženým výběrem obuvi nezpůsobili dítěti poškození zdraví někdy i s trvalými následky (např. vadné držení těla s následnou skoliózou páteře).
Otevřít náhled

Informace o zdravotně nezávadné obuvi, obchod, rady a doporučení lékařů a mnoho dalších praktických informací, naleznete na www.detskaobuv.cz ->

 


Pohybová aktivita a rekondiční cvičení ve vyšším věku

- 6 stránkový leták nabízí základní pravidla pro uvolňování, protahování a posilování s nákresy správného provedení cviků a komentáři. Autor: doc. PhDr. Blanka Hošková, CSc., SZÚ (2005)

Stáhnout v pdf.

aktualizováno 30.7.2014


Pyramida pohybové aktivity

Stáhněte si plakát na nástěnku. Vhodná pomůcka při zdůrazňování významu pohybové aktivity pro člověka. Upřesnuje, jakému typu pohybu bychom se měli věnovat denně, jakému týdně atd...
Vydal: Zdravotní ústav se sídlem v Hradci Králové
Autor: MGr. J. Dřevová, PhD.
Recenze: doc. MUDr. L. Komárek, CSc.

Pohyb v prevenci stresu

Užívat plně dny, které jsou nám na tomto světě vyměřeny, neznamená se jim jen oddávat, ale aktivně je prožívat. V té činorodosti, tvoření, hledání a ztrácení, radosti a trápení je smysl naší člověčí existence. Takový život je ovšem plný podnětů, často neobyčejně silných, na něž musíme reagovat. Jenže ta reakce není vždy snadná a přímočará, nevede vždy rychle k vyrovnání. Může nás dokonce hodně potrápit i ohrozit tělesnou a duševní rovnováhu. A ten stav duše a těla, který je tím častější, čím intenzivněji pracujeme a složitější činnosti vykonáváme, pociťujeme jako stres. Přiměřený stupeň zátěže nás aktivizuje, podněcuje a rozvíjí. Souhrn vlivů a požadavků kladených na člověka působí pozitivně jen do toho okamžiku, pokud jsme schopni se  snimi vyrovnat. Když je nezvládáme, působí negativně až destruktivně. Krátkodobý stresový podnět nemusí být až tolik škodlivý na organismus, nebezpečné je však jeho dlouhodobé působení a pokud člověk nenajde v rámci tohoto dlouhodobého účinku způsob, jak stresor zvládnout.

Stresu je možné předejít:

  1. vyhýbáme se situacím, které navozují stres, což nemusí být vždy snadné
  2. zvyšujeme si osobní odolnost proti stresu

Jak zvyšovat odolnost proti stresu?

Základem zvyšování osobné odolnosti vůči stresu je pravidelná životospráva s dostatkem aktivního odpočinku, jehož ústředním principem je dostatek přirozeného pohybu. Není důležité, zda je to ten či onen sport, závodní nebo rekreační, nebo zda jsou to jen pravidelné procházky jen tak pro potěšení nebo cvičení prováděné neuvědoměle - třeba při výcviku psa. Pravidelný tělesný pohyb snižuje duševní napětí a může se i podílet na formování osobnosti (budování sebedůvěry, tvořivost aj.).

Při intenzivním pohybu vylučuje organismus látky zvané endorfíny, které jsou podobné droze, složením podobné morfinu. Ty vyvolávají pocit uspokojení a pohody a dokonce, stejně jako drogy, jsou návykové. Proto ten, kdo si zvykne na pravidelnou pohybovou tělesnou aktivitu, nemůže si život bez pohybu představit.

Text převzat z brožury Pohyb a relaxace. autoři: doc. PhDr. Vladimír Kebza, CSc., doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. (SZÚ, 3. upravené vydání, Praha 2006)

Náhled 23 stránkové publikace jejiž součástí jsou relaxační metody, prostistresové dýchání a jiné náměty pro prevenci stresu:

K publikaci byla vydána také instruktážní videokazeta stejnojmenného názvu, kterou nabízíme zdarma k zapůjčení.

 

 


Jak si zlepšit kondici pohybem

Edukační materiál SZÚ pro širokou veřejnost. Naleznete zde informace o pásmech pohybové aktivity, tj. s jakou intenzitou cvičit, aby bylo cvičení optimální ke splnění Vašeho stanoveného cíle. Naleznete zde taktéž informace k testování zdatnosti chodeckým testem na 2 km.

Autor: Mgr. Libor Soumar

Recenze: prim. MUDr. Petr Krejčí

Vydal: SZÚ, Praha 1997 (1. vydání)

Typ publikace: skládačka A5, neprodejné

Vloženo 30.7.2014

 

© 2009 vychovakezdravi.cz | všechna práva vyhrazena | tvorba www & design: mi-ma.cz
ministerstvo zdravotnictví pk vzp

Vyhledávání